الرئيسية / الأخبار / عربي
#كفاية_بقى_ياسيسي #عدى_المليون... والكتائب تفشل
تاريخ النشر: الثلاثاء 17/09/2019 10:36
#كفاية_بقى_ياسيسي #عدى_المليون... والكتائب تفشل
#كفاية_بقى_ياسيسي #عدى_المليون... والكتائب تفشل

العربي الجديد
اكتسح وسم "#كفاية_بقى_ياسيسي"، والذي دعا المقاول والفنان محمد علي للتدوين عليه، قائمة الأكثر تداولاً في مصر على "تويتر"، منافساً على القائمة العالمية لليوم الثاني على التوالي.

ونافست عبارة "عدى المليون" على صدارة قائمة الأكثر تداولاً لتتحول إلى وسم "#عدى_المليون" الذي استمر في الصدارة، مع محاولات فاشلة من الكتائب الإلكترونية بالمنافسة بوسمي "#هنكمل_مشوارنا_معاك_ياسيسي" و"#تحيا_مصر" اللذين لم يصلا مجتمعين لثلاثين ألف تغريدة، لتحسم مواقع التواصل انحيازها ضد الرئيس عبد الفتاح السيسي.

وأمس الإثنين، دعا علي، في مقطعي فيديو بثهما عبر موقع "يوتيوب"، جموع المصريين، إلى النزول يوم الجمعة المقبل إلى الشارع لمدة ساعة واحدة، للتظاهر سلمياً ضد النظام الحالي، مؤكداً أنّ نزول 30 مليون مواطن إلى الميادين الرئيسية في جميع المحافظات، من شأنه أن يُجبر الرئيس السيسي على التنحي عن الحكم، نتيجة سوء إدارته للبلاد على مدى خمس سنوات، واعترافه مؤخراً بإهدار أموال الدولة على إنشاء القصور الرئاسية.

وتخيل الناشط جابر المري حواراً "‏هاشتاج ‎#كفايه_بقى_ياسيسي #عدى_المليون يا معلم بلحة .. بتقول إيه يا وووواد". وتساءلت هند حمدي على طريقة فيلم "عسل أسود": "‏دلوقتي الهاشتاج عدى المليون ولسه في الطالع هترحل بما يرضي الله ولا نمشيك إحنا بما لا يرضي الله؟! #كفاية_بقى_ياسيسي #عدى_المليون".

وتقمص أحمد عبد الفتاح شخصية السيسي وكتب: "‏لما تعملوا هاشتاج #كفاية_بقى_ياسيسي والهاشتاج #عدى_المليون أزعل ولا مازعلش". وغرد أحمد حجازي: "‏إني لأجد ريح الثورة #كفاية_بقى_ياسيسي #كفايه__بقى_يا_سيسي #عدى_المليون".

وأكد إسلام رشاد: "‏كدا كدا معندنا حاجة نبكي عليها أو نخسرها! الكرامة أو لا شيء!
#كفاية_بقى_ياسيسي #عدى_المليون #ارحل_يا_سيسي". وطالب زيزو: "‏عدى النهار والمغربية جايه قوم بقى يا سيسي الحق العشاء في الإمارات ‎#عدى_المليون #كفايه_بقى_ياسيسي".


وشارك إبراهيم علام: "‏مافيش ميزانية لتطوير السكك الحديد والناس تموت محروقة عشان نبني قصور وهنبني. ‎#كفاية_بقى_ياسيسي". وتمنى صاحب حساب "ستاربهز": "‏عايزين انتخابات زي تونس .. ومرشحين زي تونس .. افرجها يا رب. #عدى_المليون #كفايه_بقى_ياسيسي".

وخاطب خالد الأم المصرية: "‏أنا آسف يا أمي حقك وحقنا كلنا هيرجع إن شاء الله. #عدى_المليون #كفاية_بقى_ياسيسي". وسخرت موكا من زوجة السيسي: "‏‎#كفايه_بقى_ياسيسي.. صوتي يا انتصار الهاشتاج ولع نار. #عدى_المليون".

وتذكر سيد محمد ثورة يناير: "‏سلاماً على من أرادوها نظيفة... فتآمر عليهم القذرون. #كفايه_بقى_ياسيسي #عدى_المليون". وسخرت إلهام محمد: "‏‎#عدى_المليون..أنا بنت مصر.. ومعنديش قصر".
 

تابعونا على فيسبوك
تصميم وتطوير: ماسترويب 2017